Bieganie terenowe z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem, zarówno wśród osób zaczynających swoją przygodę z bieganiem, jak i wśród fanów klasycznego joggingu. I nic dziwnego, bo to doskonała forma aktywności na świeżym powietrzu!

Bieganie terenowe łączy wszystkie zalety płynące z treningu pod chmurką, m.in. pozwala cieszyć się zmiennym krajobrazem i sprawdza wytrzymałość naszego organizmu w różnych warunkach. Ta forma treningu wymaga odpowiedniego przygotowania technicznego oraz kondycyjnego, ale bardzo szybko pozwala dostrzec pierwsze efekty ćwiczeń.

Bieganie terenowe - podstawy treningu

Stawiając pierwsze kroki w biegach terenowych należy pamiętać, że lasy, parki czy tereny górskie znacznie różnią się od twardych nawierzchni typowych dla miejskich ścieżek biegowych. Teren jest ukształtowany zupełnie inaczej, co wymaga wypracowania odpowiedniej techniki poruszania się. Znacznie różni się także struktura i twardość podłoża, które dodatkowo zmienia się w zależności od aktualnej pogody. Co więcej, w trakcie biegu można napotkać różne przeszkody, które mogą być przyczyną potencjalnych kontuzji - wystające skały, duże kamienie, oblodzenia czy niestabilne piarżyska.

Przygotowanie do biegania terenowego z reguły zaczyna się od treningu na łatwiejszym terenie - może to być las czy lekkie wzniesienie. Na początku należy wykonać porządną rozgrzewką, po której przechodzi się do szybkiego marszu. Po nabraniu pewności przy stawianiu kroków oraz złapaniu odpowiedniego rytmu należy stosunkowo urozmaicać trening poprzez zwiększania tempa. Trzeba przy tym pamiętać, że bieganie terenowe wymaga sporych zapasów energetycznych, ponieważ angażuje wiele różnych grup mięśni, dlatego powinno się racjonalnie podchodzić do układania planu treningowego. Równolegle do ćwiczeń w terenie warto także rozwijać siłę biegową poprzez wykonywanie innych ćwiczeń cardio oraz zadbać o zbilansowaną dietę.

Bieganie w terenie górskim

Rozpoczynając przygodę z biegami górskimi trzeba zwrócić uwagę na dużą dynamikę tej aktywności, która wynika z faktu, że trening podzielony jest na etapy podczas których biegniemy pod górę, a następnie w dół. Między innymi z tego powodu bieganie po szlakach górskich jest uznawane za bardziej zaawansowaną formę treningu przeznaczoną dla osób, które mają już za sobą pierwsze doświadczenia z bieganiem terenowym.

Biegnąc pod górę, czyli wykonując tzw. podbiegi, kluczowym jest, by pamiętać o równomiernym oddechu i rytmice biegu. Powtarzanie podbiegów regularnie, w turach, doskonale przygotowuje do pokonywania coraz dłuższych dystansów i trudniejszych tras.

Zbiegając z góry należy wyśrodkować tempo, co może być trudne ze względu na odruchowe nabieranie rozpędu podczas poruszania się w dół. W przeciwieństwie do podbiegów, pozwalamy wtedy nieco odpocząć organizmowi. Mimo, że zbieganie wydaje się to łatwiejsze, nie powinno się tracić koncentracji, która jest niezbędna do właściwej oceny sytuacji na szlaku i uniknięcia kontuzji.  

Najlepsza odzież do biegania terenowego The North Face

Właściwy dobór odzieży do biegania terenowego oraz butów to nieodłączny element planowania treningu na świeżym powietrzu. Każdy biegacz wie, jak ważne jest posiadanie w swojej garderobie oddychających koszulek oraz ciepłych okryć zapewniających komfort podczas gorszej pogody, w szczególności w okresie jesienno-zimowym. Na rynku jest wiele firm specjalizujących się w produkcji odzieży sportowej i outdoorowej. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w tej branży jest m.in. The North Face.

W ramach ostatniej kolekcji amerykańska firma przygotowała wiele propozycji uniwersalnych koszulek, bluz i kurtek sportowych, które idealnie sprawdzają się w przypadku biegania terenowego. Różnorodność krojów i kolorów, zarówno w przypadku odzieży męskiej, jak i damskiej, pozwala stwierdzić, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Polecamy w szczególności męską bluzę z kapturem The North Face Seasonal Drew Peak, która zapewnia komfort cieplny podczas treningu w plenerze oraz bardzo wygodne spodnie męskie The North Face NSE.